2021. április 24., szombat

Az írónő, akinél az egyik első szempont a gyermekek fejlődése szempontjából hasznos dolgokat alkothasson - Interjú B. Habarics Kittyvel




 B. Habarics Kitty a Katica Könyv Műhely szerzője aranyos történeteivel hívta fel magára a figyelmem. Mindent nagyon szeretek, ami nyuszis - ráadásul az illusztrációitól elolvadtam.  
Nagyon szépen köszönöm, hogy elfogadta a felkérésem, mivel sok kérdésem van hozzá.

Először kérlek mutatkozz be nekünk!

B. Habarics Kitty író, költő, grafikus, illusztrátor vagyok, három kisgyermek édesanyja. 2017-től publikálok nyilvánosan, de hosszú évek óta írok a gyermekeimnek, már lassan 10 éve. Előtte is írtam, 10-12 éves korom óta, hol többet, hol kevesebbet, az életemnek mindig része volt az írás és persze az olvasás szeretete.

Mesélnél nekünk arról, hogyan kerültél közel a mesék világához? Neked mi volt a személyes kedvenced?

Édesanyám, aki egyébként tanítónő volt, minden este mesét olvasott és vele együtt persze édesapám is rengeteget mesélt nekünk. Rengeteg könyvünk volt/van, szóval olyan közegben nőttem fel, ahol a könyvek és az olvasás mindennapos volt, az életünk része.

Miért pont nyuszikat választottál főhősödül? Van valami különleges kapcsolat köztetek?

Nos, erről ritkán beszélek, egy nagyon kedves történet egyébként. Amellett, hogy a gyerekek imádják a nyuszikat, persze másképp is kötődöm hozzájuk. Gyermekkoromban volt egy plüss nyuszim, akihez folyton beszéltem, teljesen úgy nézett ki, mint Mami nyuszi. Minden gyereknek van egy féltett kis plüsse, kendője, akármi, hát nekem a nyuszkóm volt az. Azóta is tart a szerelem, imádom őket.

Nézzük, mit olvastam én tőled: a Két nyuszi mesék  -  Az évszakok, Fülü mondókás ügyeskedője és a legújabbat Két nyuszi mesék  - Az éjszakai szuszmanó azonnal a kosaramban landolt, ahogy megláttam őket.  Mi inspirált téged írás közben?

Fülü és Mami történetei a mi történeteink zömmel. Persze vannak speciális témák, amiket kérésre vagy egy ötlet mentén írtam, mint a bársonypuha aprótalpak vagy az elbűvölő csodabogár. Előbbi a koraszülött babák testvéreinek lelki kapaszkodója, utóbbi az Asperger- szindrómás gyermekeknek és társaiknak segít megérteni egymást, közelebb kerülni egymáshoz.
Többnyire azonban a mi mindennapi problémáinkat dolgozzák fel a mesék és beleszövöm az én megoldásaimat ezekre a szituációkra. Mi szeretettel nevelünk, a kapcsolódó, együttérző nevelés mentén haladunk, ezt tükrözik vissza a mesék.

A Két nyuszi mesék egy sorozat része, melyhez kapcsolódik a másik két mű is. Fülü mondókás ügyeskedője egy foglalkoztató füzet versekkel, feladatokkal és természetesen nyuszis kifestővel. Hogyan jött az ötlet, hogy ilyen is legyen a mesekönyvedhez?

A kiadóval egy állásponton vagyunk abban, hogy a gyerekek fejlődése szempontjából hasznos dolgokat preferáljuk a munkánk során. Így jött az ötlet, hogy készítsünk egy ilyen foglalkoztató füzetet, amire boldogan igent mondtam. A végeredmény nagyon szuper lett és nagyon szerethető, nekem ez volt az első ilyen projektem, nagyon örülök a sikerének.

A legfrissebb megjelenés Az éjszakai szuszmanó, melyhez nem olyan rég online könyvbemutatót tartottál. Mesélnél az élményeidről?

Normál esetben a könyvbemutatók nem az online térben zajlanak (illetve nemcsak), azonban a pandémia miatt kizárólag így tudom kivitelezni a dolgot. A magam részéről ezt a módot is szeretem, mert bár nincs személyes kontaktus, sokkal több emberhez tudok szólni, mint egy hagyományos könyvbemutató által. Persze talán a kettő kombinációja a legjobb, ha majd a lehetőségek engedik, nyilván lesz majd olyan is, hogy személyesen is tudunk találkozni a követőimmel és a könyveim rajongóival. Ennek is mindig nagyon örülök. Az első könyvbemutatóm egyébként a szülőfalumban, Porcsalmán volt. Nagyon meghatott, hogy miközben beszéltem arról, hogy hogyan segíthet a mindennapi olvasás a hátrányos /halmozottan hátrányos gyermekeknek, volt, aki a sorok között megkönnyezte ezeket a gondolatokat. Ebből is látszik, hogy mennyire fontos a személyes találkozás, nekem is és másoknak is.

Hogyan lettél a Katica Könyv Műhely szerzője? Milyen a velük való együttműködés?

A Katica Könyv Műhelyről csak jókat tudok mondani. A kiadó pályakezdő  tehetséges írókat is támogat, a férjem volt az összekötő, egyébként első körben nem ebben a témában kérte a segítségét. Felvetődött közöttük a dolog, hogy dolgozzunk együtt és én örömmel elfogadtam ezt a lehetőséget. A velük való együttműködés egy szerzői oldalról nagyon kényelmes, családias dolog. Megvan a kellő alkotói szabadságom és nagyon támogatnak mindenben, egy szó, mint száz, nagyon szeretek velük dolgozni.

A Kiadó oldaláról letölthető egy Fülüs társasjáték is - melyhez partnert keresek, hogy én is játszhassak. Nemcsak a könyvekhez, de ehhez is te készítetted a grafikát. Hogyan zajlik nálad a rajzolás folyamata?

Én a hagyományos, szabadkézi rajzot preferálom (jómagam digitálisan készítem őket, de megvannak ehhez a megfelelő programok, hogy a papíralapú rajzokat tükrözhessék az illusztrációk), egy-egy új figuránál mindig van egy fázis, ami a tervezésről szól. Ilyenkor papíralapon és digitálisan is rengeteg vázlatot készítek a fejről, testről, több variációt magáról a figuráról, Fülüről és Mamiról még mindig őrzöm a ’kuka’ terveket, hatféle nyuszit terveztem és épp a hatodik lett a megfelelő, ami most ugye látható. Valahogy az ember érzi, hogy na, ez lesz az! Rengeteg élő nyuszis képet nézegettem és megpróbáltam a legjobban kombinálni a valódi nyuszik jellemzőit a mesefigurás kinézettel. Ez egyébként nálam bevált dolog, előbb a valódi állatok jellemzőivel foglalkozom, utána átviszem a saját elképzeléseimbe a rájuk jellemző tulajdonságokat.

Bár már lazulnak a karantén szabályok, mégis érdekelne, hogy van pár tanácsod kisgyermekes anyukák számára, hogy kössék le a kicsiket?

Erre nincs kimondott recept, azt hiszem, de sokat segíthet a Fülü mondókás ügyeskedője és az olvasás. Nem árt, ha van otthon só-liszt gyurmához elég alapanyag, papír, és valami, amivel lehet festeni, rajzolni. Ez nekünk mindig bevált.

Mikor számíthatunk Fülü újabb kalandjaira? Mik a terveid erre az évre?

Ebben az évben még jelenik meg néhány könyvem és kiadványom a tervek szerint, kicsit mindig félve nyilatkozom erről a pandémia kezdete óta, mert sosem tudni, mit hoz a jövő. Reménység szerint a Zugerdei meséknek jön a folytatása az év második felében és egy ehhez a sorozathoz kapcsolódó foglalkoztató, illetve egy adventi-karácsonyi könyv is minden valószínűség szerint nyomtatásba kerül még idén. A jövő évi terveket mindig az év vége felé egyeztetjük, hála Istennek van miből válogatni, ami ezt illeti. Rengeteg tervem van évekre előre és mindig kitalálok valami újat is.

Ezúton szeretnék további sok sikert kívánni Kittynek!

Ha felkeltettük az érdeklődésed, további érdekességekért látogass el az írónő hivatalos Facebook-oldalára, vagy keresd a könyveit a Katica Könyv Műhely kínálatában!

Írta: Isabel

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Az szerző, aki éveket szánt a kutatómunkára - Interjú Kristin M. Furrierrel

Kristin M. Furrier írónő legújabb regénye kicsit más, mint az eddigiek. Bár egyszer már beszéltünk róla, most, hogy én is a végére értem az ...

Népszerű bejegyzések