2020. október 29., csütörtök

A szerző, aki a meditáció segítségével alkot az olvasóinak - Interjú a Jó reggelt, kis pillangó! szerzőjével


Varga Emese – Jó reggelt, kis pillangó! című mesekönyve nagyon érdekes volt a számomra. Nem csupán egy kedves történetet kapunk, szép illusztrációkkal, de a szerző bevezet minket és csemetéinket is a meditálás világába.  Nemcsak a könyv, de az írónő is nagyon sokoldalú, de nem húzom tovább az időt, hanem ismerjük meg őt közelebbről!

Jelenleg Máltán élsz a családoddal. Pár szóban mesélnél egy kicsit magadról? Mennyire segít a környezetváltozás az írói vénádnak? Nyersz ihletet a hely szépségeiből?

Az emberek agyában, az ideális hely egy alkotónak, egy tengerparti kis falu, idilli házikókkal és emberekkel. Én is így gondoltam sokáig, ezért is vetett ide az élet, én hiszek a teremtő gondolatokban, hogy bárki képes megteremteni azt a valóságot, amiben élni szeretne, ha elég kitartó. Málta valóban csodálatos szépségű hely, és természetesen jól esik a tengerparton, vagy a műemlékek között tenni egy - egy sétát, a mentális egészségnek, mindenképpen áldásos ez a tevékenység. Ha valamihez, akkor a napi sétához a gyerekekkel ragaszkodom. Tervezem egy helyi vonatkozású illusztráció sorozat elkészítését, hiszen a festői tájak, papírra kívánkoznak.

Foglalkozásod színésznő. Szerinted ez segített az íráskészséged fejlesztésében?

Ha nem is az íráskészség fejlesztésben, de mindenképpen sok a közös szál.
Mindkét tevékenység nagy képzelőerőt és beleérző képességet kíván, és természetesen a színészet velejárója, hogy rengeteget olvas az ember.
Az írást színdarab írással kezdtem, az első rajzaim pedig díszlettervek voltak.

A lányod miatt kezdtél el a mesék világához fordulni: emlékszel mi volt az első történet, amit kitaláltál neki? Ha lehet, megosztanád velünk?

Sajnos, nem emlékszem. Mindig is meséltem valamilyen formában, az első mesék az aznapi élményekre, olvasott mesékre épültek, később saját karaktereket, szereplőket találtunk ki, és köréjük szőttük a kalandokat.

A könyvedet te illusztráltad és jelenleg is alkotsz egy állatmenhely számára.  Mi ad számodra nagyobb kiteljesedést: az írás vagy a rajzolás?

Mindig éppen az adott feladat.
Ha írok, akkor az a legfontosabb, ha rajzolok akkor abba feledkezem bele teljesen.
Amikor valamelyik előadás igazán megérintett, libabőrös lettem, most ugyanezt élem át,csak  más alkotási folyamatokkal.Jelenleg egy ausztrál írónő könyvét illusztrálom, így, most a rajzolásban fedezek fel új utakat, ebben próbálom meg kifejezni magam.

Hogyan kerültél kapcsolatba a Costa Rica-i állatmenhellyel? Mennyire fontos számodra az állatvilág segítése?

Egy magyar önkéntes lánnyal ismerkedtem meg véletlenül, aki látta az egyik rajzomat, elkezdtünk beszélgetni és felajánlottam, hogy készítek nekik  egy rajzot az egyik ott élő állatról, de végül egy illusztráció sorozat sült ki belőle, már csak egy rajz hiányzik, hogy teljes legyen a kollekció.
A rajzok a jövőben képeslap, bögre, táska, poszter formában megvásárolhatóak lesznek és a teljes bevétel az ott élő állatokat segíti majd.

Mint említettem, a Jó reggelt, kis pillangó! írása közben a meditációs gyakorlatokat hívtad segítségül. Te magad is meditálsz? Milyen személyes tapasztalataid vannak?

Igen ,tíz éve foglalkozom meditációval, autogén tréninggel.
Természetes módot kerestem a stressz levezetésére, és így kerültem kapcsolatba a meditációval, rengeteget olvastam róla, majd különböző technikákat tanultam, végül ezekből kialakítottam az én napi rutinomat, ami két gyerek és alkotás mellett is kivitelezhető és a gyerekek is részt vehetnek benne, hiszen szinte sosem vagyok egyedül.

Miután elolvastam a meséd, beszélgettünk egy kicsit és megkérdeztem, hogy hogyan fogadják a kicsik azt a világot, amit létrehoztál. Megosztanád velünk, milyen visszajelzéseket kapsz a szülőktől? Valóban segít a meditálás abban, hogy a gyerek kiegyensúlyozottabb és nyugodtabb legyen?

Én csak azt szeretném elérni, hogy a meditáció ne valami megfoghatatlan, hippi , buddhista elvont dologként jelenjen meg a szülők fejében.
Bármilyen egyszerű tevékenység, rajzolás, egy séta, vagy egy kis csöndes játék az építőkockákkal lehet meditáció, az egy kis plusz, ha esetleg egy légző gyakorlattal, vagy mesével rásegítünk a folyamatra.

Az autogén tréning, a pozitív megerősítések, a mindfulness gyakorlatok, mind hosszú távú befektetések, amik folyamatos gyakorlással, később térülnek meg.
Persze vannak gyakorlatok amik pl a hiszti helyzetből való kilépést, vagy a testvérharcot kezelik azonnal, és persze a nagy kedvencem, az esti elalvást, megnyugvást elősegítő gyakorlatok, mesék, amik első olvasatra is hatnak.

Szerencsére nagyon pozitív visszajelzéseket kaptam, kapok a szülőktől, és ez arra ösztönös, hogy minél több gyakorlatot, technikát osszak meg a szülőkkel, mert szülőnek lenni, néha bizony nagyn kemény feladat.

Milyen korosztálynak ajánlanád a történeted? Esetleg próbatételes gyermekeknek is segíthet?

A hivatalos ajánlás 6 – 8 éves korosztály, de szerintem, ezt nem lehet ilyen egyszerűen behatárolni.
Minden gyermek más tudásanyaggal és tapasztalatokkal rendelkezik, van aki már 4 -5 évesen nyitottan fogadja és érti, külön magyarázat nélkül is, a leírt fogalmakat, de kaptam visszajelzést arról is, hogy idősebb gyermekek,  nem találkoztak még a fogalommal, így természetesen nem is érthették azt.
Azt gondolom szülőként, ez mindenképpen jó alkalom, egy kellemes és meghitt beszélgetésre.
Próbatételes gyermekek esetében úgy gondolom, különösen hasznos lehet, de minden gyermek és felnőtt hasznára válik egy kis pozitív megerősítés.

A gyermekeidnek hogy tetszik a mesekönyv? Szoktátok együtt nézegetni?

Igen, nagyon szeretik nézegeti, a nagy lányom már olvasni is, a kisfiam pedig szereti a mandalákat színezni és az ujjával körberajzolni.

A kislányomat idézném, mert szerintem kedves gondolat, amit a nézegetése közben megfogalmazott:

- Anya, a kis pillangó ugye én vagyok?

 - Igen, te vagy.

 - És ezt a mesét ugye azért írtad, hogy én boldog legyek?

 - Igen, azért.

 - Hmm... Anya, és ha én azt szeretném, hogy mások is boldogok legyenek, akkor elmesélhetem nekik is ezt a mesét?

 - Persze, bárkinek elmesélheted.

 - Köszönöm, akkor azt hiszem, mindenkinek elmesélem.

Tudom, hogy a terveid között szerepel egy, mandalás La Fontaine könyvéhez hasonló alkotás is. Mesélnél nekünk egy kicsit erről?

Ebben a könyvben a különböző fogalmakhoz, mint kíváncsiság, tisztelet, gyengédség, szeretnék egy egy egyszerű, de tanulsággal bíró történetet kapcsolni.

Ezek a megfoghatatlan fogalmak talán, néha még a felnőtteknek is problémát okoznak, szeretném, kicsit leegyszerűsíteni őket, és gyereknyelvre lefordítani, és ezzel talán segítséget nyújtani nekik, hogy boldogabb, kiegyensúlyozottabb felnőttek legyenek.

Igazán egyedi, amit Emese művészként a világ elé tár és ehhez további sok sikert kívánok a blog nevében!
Amennyiben közelebbről megismernéd munkásságát keresd az Inspiráló könyvek facebook és/vagy weboldalát, ahol természetesen a könyv is megvásárolható!

Írta: Isabel

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Az szerző, aki éveket szánt a kutatómunkára - Interjú Kristin M. Furrierrel

Kristin M. Furrier írónő legújabb regénye kicsit más, mint az eddigiek. Bár egyszer már beszéltünk róla, most, hogy én is a végére értem az ...

Népszerű bejegyzések