2021. június 23., szerda

A szerző, aki éreztetni szeretné, hogy a kamaszkori nehézségek teljesen természetesek - Interjú Mészáros Dorkával, a Felelsz vagy mersz? írójával


 

Mészáros Dorka írónő neve az ifjúsági regényt kedvelőknek nem lehet ismeretlen. Eddig három könyve jelent meg, melyekből én a Felelsz vagy mersz? című regényét olvastam, ami nagyon tetszett. Mai nyelven, a fiatalok számára íródott, így bármelyik kamasz kedvencévé válhat.

Kérlek, pár szóban bemutatkoznál a blog olvasóinak? Mit tudhatunk rólad?

2016-ban jelent meg az első könyvem, az Én vagy senki, aztán tavaly a Kiszámolós, idén pedig a Felelsz vagy mersz?. Pápáról származom, a Corvinusra, az ELTE-re és a Metropolitanra jártam, jelenleg kommunikációs szakértőként dolgozom.

Van egy vőlegényem, Zsidró Dominik, aki költő-író, egy kutyusunk, Szmöre, aki egy kisfranc. Vezetek egy interaktív vacsoraszínházat a Rejtélyek Házával karöltve, irodalmi műhelyt tartok.

Írok, olvasok, futok, edzek, bulizok, szeretek sorozatokat is nézni, csak sosincs rá időm. A kedvenc zenekarom a Nigtwish és mardekáros vagyok.

Honnan ered az irodalom iránti szereteted és mikor kezdtél el komolyabban az írással foglalkozni?

Írok, mióta tudom, hogyan kell. Ceruzával, nyomtatott nagybetűkkel kezdtem spirálfüzetekbe, ma már a laptopomon dolgozom. Először meséket írtam, majd lányregényeket, a gimiben novellákat, aztán ismét nagyobb lélegzetvételű történeteket. Az írás bennem van, a személyiségem része, egy belső kényszer, szeretek alkotni, mesélni, megélni ezt az élményt.

Magánemberként szeretsz olvasni? Esetleg van kedvenc alkotód?

Nagyon szeretek olvasni, ráadásul az olvasás szakmai kötelesség is. Egy írónak muszáj sokat olvasni. Nehéz megneveznem kedvenc alkotót, mert inkább könyveket olvasok és nem a szerzők alapján válogatok. Kedvenc könyvem van vagy egy tucat, egyet kiemelni rettenetesen nehéz lenne. Párat azért felsorolok, hátha valaki emiatt kap kedvet hozzájuk:

- Harper Lee: Ne bántsátok a feketerigót! – ezt a könyvet mindenkinek el kellene olvasni

- Erin Morgenstern: Éjszakai cirkusz – őszre/télre ajánlom, hosszú estékre kakaóval

- Brenna Yovanoff: Az elcserélt – elfogadásra, szeretetre tanít

- William Golding: A Legyek Ura – kötelező olvasmánynak válogatnám

- Émile Ajar: Előttem az élet – hangoskönyvben Rudolf Péterrel zseniális

- J. K. Rowling: Harry Potter-sorozat – mert ez nem hiányozhat

- Celia Rees: Kalózok! – ha kérdezik, ez a kedvenc könyvem

- Jane Austen: Büszkeség és balítélet – könnyed, szórakoztató nyári olvasmány

Jelenleg három könyved kapható. Ha valaki most ismerkedik a munkásságoddal, melyiket ajánlanád neki?

Hűha, attól függ, ki kérdezi. A Kiszámolós és a Felelsz vagy mersz? főszereplője lány, Birdie és Bori. Viszont a Felelsz vagy mersz?-et ajánlanám fiúknak is, hogy megértsék, miképp gondolkodnak a lányok. Azt mondták, ez a regény egy kincsesbánya lehet a fiúknak. Az Én vagy senkit bátran ajánlom fiúknak is, hiszen a hét főszereplőből négy fiú. Az Én vagy senki krimi, sötétebb a többinél, sokkal nehezebb is. A Kiszámolós igazából egy kaland, ahol te döntheted el, hogyan alakul Birdie estéje, a Felelsz vagy mersz? pedig egy igazi kamaszkori regény, egy vérbeli napló, ahol a menstruációtól kezdve a továbbtanuláson keresztül a szerelemig minden megjelenik.

A Felesz vagy mersz? a tinédzser Bori életét mutatja be napló formájában? Honnan jött a cselekmény és a forma ötlete?

Naplóregényt még nem írtam, ezért szerettem volna ezt a formát. Ráadásul ilyen lelki mélységekbe ezen a formán keresztül lehet szállni. Azt szeretném, ha a lányok éreznék, ők is lehetnek Bori, nekik is lehetnek problémáik, és bár a kamaszkor egy alapvetően nem normális életszakasz, ilyenkor nem normálisnak lenni pont hogy normális.

Ahhoz, hogy valóban a megfelelő szókészletből dolgozz, végeztél kutatómunkát?

Nem, egyáltalán nem. Azt hiszem, nagyon jól elkaptam Bori stílusát, és sikerült tartanom mind az övét, mind a többiekét.

A borító nekem nagyon tetszett, mesélnél arról, hogyan készült?

Borítót mindig a kiadó ajánl, együtt dolgozunk aztán a terveken. Bevallom, én a fényképes borítókat nem szeretem, ugyanis készen adják a karaktereket. Viszont a szerkesztőm meggyőzött, hogy ilyen borítóra van szükség. A végeredménnyel elégedett vagyok.

Gyermekként esetleg te is vezettél naplót? Mit gondolsz, milyen előnyei vannak a vezetésének?

Vezettem, de hamar rájöttem, hogy ezt nem nekem találták ki. Elképesztően maximalista vagyok, ezért szigorúan tartottam, hogy minden egyes nap végén írjak a naplómba, és ha ez kimaradt, akkor pótoltam a bejegyzéseket, de nyilván nem lett ugyanolyan.

Szerintem jó az, ha valaki így dokumentálja az életét, pláne, ha később visszaolvassa. De ez nemcsak a naplókkal van így. Van – volt – egy baráti társaságunk (azért inkább volt, mert nagyon szétszéledtünk a világban, és nagyon régen nem jöttünk össze közösen), és minden egyes buliban videókat készítettünk. Rengeteg anyagunk van. Egyszer begyűjtöttem őket, és született belőle a Jóbarátok főcímére egy videoklip. Akkor jegyezték meg többen a bandából, mennyire jó, hogy vannak ezek a videók, mert így lehet emlékezni, újra lehet élni a bulikat, a poénokat, a bénázásokat. Az a darabja az életünknek örökre megmarad. A napló is ilyen.

Milyen visszajelzéseket kaptál eddig az olvasóközönségedtől?

Rendkívül sokfélét. Amikor az első könyvem kijött, és szembesültem az első negatív kritikával, nagyon magam alá mentem, és a mai napig is rosszul tudnak esni a negatív bírálatok. Az zavar bennük a legjobban, hogy nem tudok személyesen leülni és elbeszélgetni velük, nem tudok reagálni a kritikákra. Viszont a kevés rossz mellett rengeteg a pozitív kritika. Vannak, akik miattam szerettek meg olvasni, van olyan is, aki csak az én könyveimet hajlandó elolvasni, és így tovább. Nagyon sok szeretet jön az olvasóktól, ami erőt ad és kitartást. A legjobb egyébként, hogy az Én vagy senki már legalább öt iskolában volt érettségi tétel. Szerintem ez hatalmas eredmény.

Milyen a közös munka a Menő Könyv Kiadóval?

Nagyon szeretek velük dolgozni és nem is munkának élem meg. Pozitív, nyitott, kreatív közösség, akik ismerik a kamaszokat és nagyon jó könyveket adnak ki nekik. Mivel készítek nekik véleményvideókat is a könyveikről, száz százalékosan állíthatom, hogy érdemes elolvasni az összes könyvüket, egyik sem lesz csalódás – pedig én aztán elég kritikus vagyok. :D

 Június 11-én könyvbemutatót tartottatok több szerzővel, melyhez gratulálok. Hogyan élted meg ezt a napod és milyen élményekkel gazdagodtál?

Nagyszerű élmény volt megint élőben találkozni a szerkesztőkkel, a közönséggel. A Magvető Café számomra egy kreatív közösség, oda mindig jó betérni, akármilyen alkalomból is megyek. Megtiszteltetés volt a többiekkel együtt szerepelni, jó volt hallani az ő gondolataikat a kamaszokról és az írásról.

Vannak terveid még erre az évre? Mikor érkezik az új regényed?

Vannak ám. ;) Egyrészt könyvhétre jelenik meg az első nem kamaszoknak szóló könyvem – azért mondom most már ezt, mert eddig felnőtt könyvként emlegettem, de az elég mást hívott elő az emberekben. Nem biztos, hogy visszajövök lesz a címe és egy krimi. Egy pofátlan, cinikus, megdöbbentő történet. Nagyon várom, hogy a felnőtt közönség felé is kinyithassak, kíváncsi vagyok, hogyan fogadnak.

Másrészt folyamatosan írok, már készül a következő mű a Menő Könyvekhez is. Nincs megállás, tele vagyok tervekkel és sztorikkal, megyek előre és írok.

Amennyiben felkeltettük az érdeklődéseteket, keressétek a szerző hivatalos Facebook - oldalát, vagy könyveit a Líra kínálatában!

Ezúton kívánok további sok sikert Dorkának!

Írta: Isabel

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Az szerző, aki éveket szánt a kutatómunkára - Interjú Kristin M. Furrierrel

Kristin M. Furrier írónő legújabb regénye kicsit más, mint az eddigiek. Bár egyszer már beszéltünk róla, most, hogy én is a végére értem az ...

Népszerű bejegyzések