2021. május 19., szerda

Az írónő, aki a történelmi regények világában érzi leginkább otthon magát - Interjú Tomcsik Nórával


Tomcsik Nóra írónőről, bár már sok jót halottam, igazán A Hercegnő és a sárkányok dala című meseregénye keltette fel az érdeklődésem. Mint tudjátok nagyon szeretem ezt a vonalat, ezért nagy öröm számomra, hogy beszélgethetek a szerzővel. Természetesen nemcsak erről a könyvéről, de a többi regényéről is!

Kérlek, mutatkozz be az Álmok útján olvasóinak!

Tatabányán születtem, és ott élek most is. Az írás elég korán része lett az életemnek, már óvodás koromban füzeteket rajzoltam tele a saját történeteimmel, később pedig már le is írtam őket. Viszont nem volt annyira egyértelmű ez a pálya. Sokáig kerestem a helyem, és a legtöbb művészeti ágban kipróbáltam magam. Rajzoltam, fotóztam, filmeztem, színjátszottam, zenéltem, míg visszajutottam az íráshoz. Ma már a mindennapjaim része. Ha nem a saját könyveimen dolgozom épp, akkor más írók könyveit szerkesztem vagy blogot vezetek.

Mesélnél nekünk arról, miként kerültél közel az irodalom világához? 

Hogy pontosan hogy és mikor, azt nem tudnám megmondani. Gyerekkorom óta nagyon szeretek olvasni, és mindig is a klasszikus irodalom állt közel a szívemhez. A gimnáziumban, nyáriszünet után, rendszerint nekem volt a leghosszabb listám az elolvasott könyvekről. Később az egyetem teljesen lefoglalt, és az irodalom kiesett a mindennapjaimból. Viszont ekkor tanultam meg mindazt, amit az írás során kamatoztatni tudok. 2015-ben kezdtem bele A változások kora első részbe, onnantól pedig nem volt megállás.

Mivel a meseregényeddel kezdtem a bevezetőt, erről kérdeznélek először: honnan származik az alapötlet?

Egy barátnőm kislánya, aki akkoriban tízéves volt, megkért, hogy írjak neki egy saját könyvet, én pedig igent mondtam, de bevallom, nem gondoltam komolyan. Ő viszont nem felejtette el, és lelkesen várta a történetet. Feladta a leckét, mert akkoriban egy háborús regényen dolgoztam, és kicsit nehéz volt átállni a mesékre. Végül mégiscsak megszületett Beleanord világa. Szeretek kalandozni benne, mert nekem is felüdülés a nehéz történelmi témák között.

Ez a Beleanordi krónikák első kötete, és elkészült a második rész is. Milyen hosszúra tervezed a sorozatot?

Négy kötet lesz. Az viszont, hogy a teljes sorozat mikorra lesz meg, még számomra is kérdés. 

Hamarosan megjelenik a meseregény javított kiadása: milyen érzésekkel fogtál a munkálatokhoz?

Félve nyúltam hozzá. A hercegnő és a sárkányok dala az első könyveim egyike, A változások kora mellett íródott. Azóta sok idő telt el, én is felnőttem, szóval elég kritikusan álltam magamhoz. Inkább szerkezetileg javítottam rajta, és kapott néhány új bekezdést is. De drasztikus változtatás nem történt, annak nem látom értelmét egy egyszer már megjelent könyv esetében.

A másik mű, amit olvastam tőled, egy történelmi regény (A változások kora). Mennyire volt megterhelő számodra a két zsáner közötti váltás?

Egyértelműen a történelmi regények világa az, amiben nagyon otthon érzem magam. Mintha hazatérnék. Viszont többnyire nehéz témákat és főképp a 20. század történelmi eseményeit dolgozom fel. A változások kora írásakor még nem sejtettem, hogy ennyire beszippant majd a történelem, de nem bánom. Sőt, azt hiszem ez fontos téma, sok traumánk van kollektívan, amiket fel kell dolgozni. Az ilyen könyvek segíthetnek, emlékeztethetnek, taníthatnak.

A meseregény sorozat írását pedig élvezem, mert ott nincs megkötve a kezem. Én alakítom a világot a saját szabályaim szerint. Lelkileg és íróilag is feltöltődés.

A változások kora szintén egy sorozat nyitókötete, és ha jól tudom, hat részt foglal majd magába, amiből négy már megjelent magánkiadásban. A magam részéről nagyon szeretem a többkötetes műveket, viszont jó páran vannak, akik inkább a rövidebbeket részesítik előnyben. Íróként számodra melyik könnyebb: több könyvön át vinni a cselekményt, vagy hamar lezárni?

Minden történet annyi lesz, amennyit megkövetel. A változások kora sem sorozatnak indult, egyszerűen csak kinőtte magát. Egykötetes történetet írni mondhatnánk, hogy könnyebb, de ezt is téma, történet válogatja. Részemről, nem hiszem, hogy erre van recept. Olvasóként sem tudnék dönteni. Vannak kedvenc sorozataim, imádtam a Háború és békét, de sokszor jobban mellbe vág egy 100-200 oldalas kisregény. Íróként azt is tudnunk kell, melyik történetet, meddig szabad elnyújtani.

Az olvasóid melyik regényed szeretik jobban?

Mindent összevetve, azt hiszem, most épp a Tél Berlinbent, aminek nagyon örülök, mert a megjelent kötetek közül számomra is ez a legkedvesebb.

Az említett könyveket magánkiadásban olvastam tőled, de mesélted, hogy mostanra már kiadó is áll mögötted. Mit szabad erről tudni?

Két éve szerződtem le a Mogul Kiadóval. Már volt személyes ismeretség, így gördülékenyen kezdődött a munka. Számomra sokkal jobb, hogy áll mögöttem egy kiadó, levesznek terheket a vállamról, és kapok olyan lehetőségeket, amiket egyedül sehogy vagy csak nehezen érhetnék el.

Bár ez az időszak senkinek sem könnyű, megosztanál velünk párat az idei terveid közül?

Idén nagyon szeretném, ha A változások kora sorozat újabb kötete eljutna a kiadásig. Ezen lázasan dolgozom. Közben készülök a jövő évi megjelenésekre, mert a kéziratok már megvannak nagyrészt, de munka akad velük bőven. Nagy vágyam, hogy szakmailag is sikerüljön idővel elismerést szereznem. Mondjuk, hogy ez amolyan hosszútávú cél. 

Ezen kívül szeretnék elindítani egy podcastet, ahol főképp a klasszikusokról tervezek beszélni, emellett szóba kerülnek majd írással kapcsolatos érdekességek is. Sok tervem van ezzel kapcsolatban, ahogy a blogommal is. Fontosnak tartom, hogy törődjünk ilyenformán az irodalommal, és meghozzuk a kedvet olyan könyvek elolvasásához, amiket esetleg kötelezőként élből elutasítottunk, pedig nagyszerű, értékes művek, csak a megfelelő időben kell kézbe venni őket. Ez a cél már régóta motoszkált bennem, de csak mostanra nőtte ki magát annyira, hogy belevágjak. Ez legalább olyan fontos számomra, mint az írás.

A blog nevében is további sok sikert kívánok az írónőnek!

Amennyiben felkeltettük az érdeklődéseteket, keressétek fel bátran Nóra hivatalos Facebook . oldalát, vagy regényeit többek között a Mogul Kiadó kínálatában!

Írta: Isabel


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Az szerző, aki éveket szánt a kutatómunkára - Interjú Kristin M. Furrierrel

Kristin M. Furrier írónő legújabb regénye kicsit más, mint az eddigiek. Bár egyszer már beszéltünk róla, most, hogy én is a végére értem az ...

Népszerű bejegyzések