2022. szeptember 24., szombat

Jenei András - Hol fogantam, ott leszen sírod - avagy a csajági Röcsöge-domb legendája


 Mikor megkérdeztem Andrást, hogy szeretne-e szerzői napot tartani velem, egy picit beszélgettünk is. Meséltem neki, hogy a türelmét kérem, hiszen tanítok, így nem biztos, hogy olyan gyors leszek mint szeretnék. Említettem neki, hogy éppen az Egri csillagokat olvasom az egyik gyerekemnek, és lelkendeztem arról, mennyire szeretem Gárdonyinak ezt a regényét. Erre ő azt felelte, hogy majd meglátom, hogy a regényében milyen fontos szerepet tölt be a mű. Azt hittem, hogy egy egymondatos említésre gondol vagy ehhez hasonlóra, de már az első pár oldalon kiderült mekkorát tévedtem!

A jelenkor, András falujának történelme és az Egri csillagok, olyan gyönyörűen lett összekapcsolva, hogy könnyes lett a szemem. 
Főhősünk a vonaton ülve összeismerkedik egy volt tanárral. Kálmán bácsi érdeklődéssel fordul a férfi aktuális olvasmányához, ami az Egri csillagok, majd fejből idéz is belőle. Majd szépen lassan elkezd mesélni Csajág történelméről. 
Ha minden történelmi regény így kezdődne, sokkal több embert és kamaszt tudna lekötni, ebben biztos vagyok! Le a kalappal a szerző előtt, de menjünk is tovább!

Időben 1552-ben járunk, a török hódoltság idején. Megismerjük  az emberek életét és persze a törököket. Megtudjuk, hogy a falut veszély fenyegeti, ezért főhősünk Márton segíteni szeretne de a törökök elfogják őt. 
14 évet tölt el rabságban és bár alkalmazkodott helyzetéhez, soha nem felejtette el sem a szerelmét  sem pedig  Magyarországot. 

Anna, Márton szerelme egy falusi leány, a szó legszebb értelmében. Tisztának és ártatlannak ismerjük meg, aki valóban érzelemből lesz a férfié. Miután a férfit elfogták, sejtettem, hogy nem itt és nem így ér véget a szerelmük.  Nem is tévedtem, hiszen olyan befejezést írt nekünk az író, hogy kisírtam a szemem. Többet erről nem mondanék, nehogy túl sokat áruljak el, viszont azt még hozzátenném, hogy ez a lezárás engem reménnyel is eltöltött. 

Visszatérek inkább András és Kálmán bácsi-párosára, akik, miközben halad a történet, beszélgetnek. Rengeteg érdekességet tudunk meg erről az időszakról, olyat is, amit nem tanítanak az iskolában. Nem kevés kutatómunkát, időt és energiát igényelhetett ezeknek az információknak a felkutatása, de így az író kincset érő tudást halmozott fel!

A szókincs és a cselekmények párhuzamossága egyáltalán nem zavaró. Számomra üdítő olyan történetek olvasni, ahol nemcsak egy szálon fut a mondanivaló, ugyanis lehetőséget ad hogy mélyebben elgondolkodhassak rajta. 

A borító az egyszerűsége miatt illik a történethez, jó választás volt!

Andrásnak nemcsak fantasy-regényei vannak, én is olvastam már tőle más zsánerben. Viszont én azt mondom, ha csak egy komolyabb mondanivalójú  művet szeretnétek tőle, ez legyen ez az! Ha most ismerkedtek vele és gondolkodtok azon melyik művével kezdjétek akkor is ezt legyen!
Nem azért mert ez a legfrissebb hanem azért mert egyszerre van benne kaland történelem, rejtély és a hazaszeretet érzése!
Kedvenc, mindenkinek ajánlani fogom, aki szembejön velem!

Ha téged is érdekel, keresd az írót messengeren!

Írta: Isabel

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Az szerző, aki éveket szánt a kutatómunkára - Interjú Kristin M. Furrierrel

Kristin M. Furrier írónő legújabb regénye kicsit más, mint az eddigiek. Bár egyszer már beszéltünk róla, most, hogy én is a végére értem az ...

Népszerű bejegyzések